Friday, December 10, 2010

Cobcm

C.O.B.C.M

cuma orang bijak cakap bahasa Melayu

Haha

Pengkritik hebat sememang yang orang melayu .
Kalau di lihat di kedai kopi .
Sibuklah orang Melayu .

Biarlah singgah di kedai buku .
Kak Ana sememang nombor satu .
haha .
Harap kak Ana ada blog .
Mungkin kalah semua orang .

Sedangkan Melayu kutuk Melayu .
"Melayu vs Boyan"
aku tidak campur, sebab aku Jawa Acheh .
Haha
Tapi kita tetap bangsa Malaysia .
tak kiralah boyan, india , cina , kadazan orang asli .
Kita bangsa Malaysia .

Itulah yang kerajan nak lakukan .
Lupakan takkan hilang Melayu di dunia .
Sebab wujudnya bangsa Malaysia .
Mungkin ini yang di perkotak-katikkan oleh mereka yang meng hina bangsa sendiri ..
Kenapa bangsa Malaysia ingin di wujudkan,
namun keistimewaan Melayu masih ada .
Aku tak kisah sebab aku pun Melayu .
Hidup Melayu .
Kalau aku boleh tukar nama bangsa kita dari Me.. layu ..
kepada Mem.. bara mungkin best lagi ..
Haha .. Gurau Jangan saman saya .

Bagaimana kalau, wadah pimpinan di pegang oleh Islam .
Bukan ingin memperkotak-katikkan zaman dahulu .

Sedangkan semasa kerajaan Umaiyah .
Pimpinan di gerakkan secara monarki .
sistem perwarisan.
Sedangkan Khalifah Hassan (mungkin) anak Khalifah Ali meletakkan perjanjian pemerintahan tidak seharusnya secara perwarisan .

Di zaman Turki Uthmaniyah pula .
Muncul golongan Mawali .
Wujud perbezaan dari Islam Arab dan Islam bukan Arab .
Prejudis mula berlaku .

Bagaimana Pas ingin wujudkan sebuah kerajaan sepenuhnya Islam .
Sedangkan dahulu pun berlaku prejudis .
Seseorang yang tegas perlu memimpin .

Kenapa anak-anak kita ingin menjadi Perdana Menteri ?
Mungkin apabila melihat Perdana Menteri seseorang yang kaya !
Sedangkan Khulafa ar-Rasyidin hidup sederhana tidak menggunakan duit rakyat untuk kepentingan diri .
Mereka memang layak di contohi .

Politik Malaysia .
Kalau aku cuba mengelakkan dari memegang sebuah amanah .
Sebab bagi aku amanah paling berat sekali .
Tapi orang politik 'undilah saya' .
"Biar saya masuk neraka kalau amanah yang diberi saya buat main2 "
Mungkin aku akan mengundi mereka yang berada dalam keluarga yang susah sebab , mereka pernah dan tahu erti susah dan ingin mengubahnya .

"So apa kata anda" tag line aku ..
Assalamualaikum .

No comments :

Post a Comment