Monday, November 19, 2012

Palestine, Melayu, Cina, India, Pinoy patut baca !

Salam.

Dah lama tak menulis. Sama ada idea takda atau takda isu.

Dalam entri kali ni, aku cuba membincangkan tentang isu Palestin ni. Namun aku bukan lah seorang Prof atau Doktor malah bukan juga ahli ulama. Cuma rakyat biasa.

Apa itu etnosentrik? Entrosetrik adalah di mana satu etnik menganggap bahawa budaya mereka adalah wajar, betul dan lebih utama dari budaya yang lain. Dalam erti kata lain, "Aku je yang betul, engkau je yang salah". Dan tidak di nafikan setiap dari kita yang berlainan etnik akan katakan "Kaum akulah yang terbaik!". Mungkin inilah yang kaum Yahudi Zionis bahawa apa yang mereka lakukan ini adalah wajar. Hal ini, yang membuatkan mereka "Susah nak dengar cakap orang lain".

Yahudi yang dahulunya agama, kini di kenali sebagai satu bangsa iaitu Yahudi la jugak . Dan mereka ini adalah keturunan di mana nabi-nabi juga di turunkan dari kalangan mereka iaitu Bani Israel. "Dah memang sah tak dengar cakap diorang ni" . Untuk yang bukan non-muslim : Dalam agama Islam, nabi adalah insan yang teramat mulia yang mana di utuskan untuk sesuatu kaum.

Dan mungkin kerana perkara di atas, kita kecam macam mana pun diorang tetap macam tu jugak .

"Aku betul, kau salah".

Palestine merdeka?.


Huh? Nak kiamat ke Palestine merdeka ? Haha ..  Itulah yang pertama terlintas dalam fikiran aku (sah aku bodoh).
Tapi kalau Malaysia boleh, Palestine juga boleh.

Sejarah Malaysia juga tidak kurang hebatnya, kita mengalami beberapa siri penjajahan namun kerana konsep entrosetrik itu juga yang membuatkan kita (Melayu) bangkit.


British   :  Aku nak korang semua dalam Malaya ni jadi Bangsa Malayan Union.
Melayu :  No way man ! Aku ni Melayu, kenapa nak tukar bangsa pulak ! 

British  : Senang nak uruskan pentadbiran nanti. Semua sama ja . Jimat kos.

Melayu : Ini Tanah Melayu, tanah kami, mana boleh nak sama rata ! 

                                                      "Mana boleh sama rata". ?

Adat la tu, kalau aku ada syarikat pun 70 peratus aku punya hak sebab aku yang bukak dulu.
Kepada bukan Melayu faham-faham la ye, kenapa anak-anak Melayu ada sedikit keistimewaan.
Tapi sekarang siapa kerja kuat dia lah dapat lebih . Tetap adil kan ? (Lari topik )



Berbalik pada topik .... 



Macam mana nak merdeka kalau tinggal kecik ni ja ?





Tak mustahil ! Kita terapkan sesuatu yang baru iaitu "Konsep Bangsa".

Semua bangsa kena tolong Palestine sebab kita tak mahu mereka pupus dan hidup dalam sengsara.
Palestine adalah juga sebahagian daripada bangsa-bangsa Bumi ini !
Korang nak ke bangsa korang pupus jugak ? Jadi?

                             klik sini  >>>  Bantu Palestine...


Jom tolong supaya diorang boleh bangkit dan buat rumah kos rendah banyak-banyak.


No comments :

Post a Comment